We zijn begonnen met de rekenrijen. We verdelen de eieren in onze eierdoos. Bijvoorbeeld: ik heb 3 eieren. Hoe kan ik die verdelen? We maakten zelf een verdeeldoosje. We tekenen aan de ene kant onszelf en aan de andere kant K-trien. Dan leggen we drie knoopjes in de doos en schudden maar. Wat zijn de mogelijkheden? Dat zoeken we samen uit. 3 voor mij en 0 voor K-trien , 0 voor mij en 3 voor K-trien, 1 voor mij en 2 voor K-trien of 2 voor K-trien en 1 voor mij. We onderzoeken dit voor alle cijfers tot en met 9 (om te beginnen). We hadden al tot 4 en ook 5 volgt nog deze week. We herhalen ook veel de reeds geziene rekenrijen.
Hoera, er werd door de meesten flink gelezen in het weekend! We oefenden in klas de woorden met u en uu. We leerden de doffe 'e'. Om hen te helpen zet ik daar een kapje boven. Dan weten ze: ik zie 'e' of 'ee' maar ik lees 'u'.
We hadden het ook over halflang. De u in Judiet is halflang: ik zie een u (kort) maar ik lees 'uu' (lang). Ook daar zet ik een tekentje boven maar dat kan ik niet tonen met de computer ( het is een platte pijl met een schuine streep door).
We maakten een lees-tekening over de Sint.Volgende week op de gesprekjes kan je horen hoe we het doen. Maar dat weten de meeste mama's en papa's al omdat ik jullie regelmatig aanspreek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten